keuze menu

Carp Nijstad 24 uur karpervissen

‘’Surfplas’’

Ruben aan het woord:

Carp Nijstad een nieuwe karper plas voor de fanatieke karper visser.
Z’n 10 jaar geleden kwam ik hier zomers om te zwemmen. Samen met mijn vrienden gingen we heerlijk barbecueën en rondhangen rond deze put. We wisten toen al dat deze behoorlijk grote zandafgraving vele dieptes kende. Door het azuurblauwe water leek het net alsof je in een meer van Frankrijk zat te zwemmen. Zo mooi en zo kraakhelder!

Zoals elk water zijn visserslatijn kent, had de surfplas ( CarpNijstad ) ook zijn ‘’visserslatijn’’ verhaal. Er gingen verhalen rond dat hier een mooi bestand aan grote karpers moest zitten. Ik zelf had hier nog nooit op karper gevist maar ik kende een aantal vissers die dat wel deden. Ze hadden stuk voor stuk mooie verhalen van vangsten, maar tot echte foto’s kwamen er maar niet van. Ik dacht bij mezelf: Wilden ze mij ervan weerhouden dat ik hier zou gaan vissen of was het gewoon echt visserslatijn. Tot op de dag van vandaag zeggen ze dat er nog een heel mooi oud bestand op zit.  Wie zal het weten?

Informatie Carp Nijstad

Carp Nijstad wordt beheerd door Harry Zomer. Samen met zijn vader hebben ze een mooie karperplas gecreëerd voor karpervissers die een dag of een week wil vertoeven op een prachtig lap water.
Er zitten voldoende karpers op dit water en echt waar geloof mij, stuk voor stuk zijn het pareltjes. Waar je eigenlijk voor zulke spiegels naar Frankrijk rijdt, kan je dit in het noorden van het land vangen. Karpers liggen nu nog op een relatief licht gewicht maar ik weet zeker dat dit over een jaar of twee‘the place to be’ is om je 20+ kg vis te vangen.

Op Carp Nijstad heb je verschillende opties om een stek te reserveren. Je hebt keuzes uit vijf stekken. Elk stek heeft ruimte zat voor twee vissers. Je kan het reserveren voor een dag (24 uur) een midweek of een volle week. Voor meer informatie www.strandnijstad.nl

Carp Nijstad wordt een betaalwater voor karper vissers.

Toen ik het hoorde dat surfplas (Carp Nijstad) een betaalwater zou worden was ik er best sceptisch over. Betalen voor een water om te gaan vissen? …NEE!! Dat is wat er door mijn gedachten ging. Ik ben niet een type die op een betaalwater een weekend of een week kan vertoeven. Maar je kan het pas oordelen als je het zelf hebt ondervonden.

Ik wilde een promo film maken voor mijn onderneming FTB Line en mijn gedachten ging gelijk naar Carp Nijstad. Toen ik contact zocht met Harry Zomer waren wij er snel over eens dat dit promo film bij Carp Nijstad gefilmd moest worden. Harry deelde al mijn ideeën wat ik zelf ook uit sprak, dus het voelde goed om hier mee te beginnen. Zogezegd zo gedaan. Samen met een maat van mij Alek Nazareet plande we een vis sessie voor 7 mei 2019. Harry vertelde ons dat er nog geen vis is gevangen. Dus wij dachten laten we Carp Nijstad is gaan ontmaagden.

Alek aan het woord:

Al een tijdje hoorde ik over Carp Nijstad. Al ben ik toch ook geen grote fan van betaalwateren was dit toch een hele andere verhaal. Pak hem beet, zo ongeveer, plus minus tien jaar geleden was dit de plas waar wij als jongeren altijd gingen zwemmen en zonnebaden in de warme zomer maanden. De plas was toen der tijd een zandwinning en het had prachtig blauw water. Om hier jaren later te mogen vissen hoefde ik niet al te lang over na te denken wanneer ik werd gevraagd door mijn maat Ruben Roemah. Hij vertelde me dat we gefilmd gingen worden voor een promo film van Carp Nijstad in samenwerking met FTB Line. Ik als camera schuw persoon vond dit echter toch wel spannend om een keer mee te mogen maken. Mijn vingers jeukten en ik keek er naar uit!

Dinsdag 7 mei was het zo ver. Rond 16:30kwamen we aan bij Carp Nijstad en we werden ontvangen door de coördinator Harry Zomer. Na een klein babbeltje met hem gemaakt te hebben kregen we de Carp Care spullen en een boot en kon onze sessie beginnen. Nou ja beginnen.. We moesten nog wel eerst wat shots schieten voor de promo film en na een uur of twee kon onze sessie dan toch echt beginnen! Al was het bekend terrein voor mij, qua visserij wist ik om precies te zijn bijna nul. Het bestand wat er al in zwom voor de uitzetterij was voor ons vrij onduidelijk maar ongetwijfeld dat hier al wel mooie bakken op zaten naast het uitgezette 80 spiegel/schub tussen 3 -6 kg – 120 spiegel/schub tussen 6-10 kg – 150 spiegel/schub tussen 10-14 kg op 19 hectare groot water met het diepste punt van 36 meter! Een mooie uitdaging op zich.

Dus nieuw water met pas uitgezette karpers, hoe pak ik dit aan? Ik weet dat de vissen groot zijn gebracht op pellets dus lichtelijk bijvoeren met pellets was een no brainer. Als haakaas verspreide ik toch mijn kansen in het begin. Ik koos voor een ‘Ronnyrig’, een ‘Snowman’ en eentje tijgers met een uitgebalanceerde pop-up. Al snel zagen we wat karpers boven plonsen en was het aardig levendig. Zonder enkele twijfel ruilde ik mijn hengel met tijgers in voor een zig-rig, al was het water wel een beetje troebel door de afgravingen, vond ik het nog wel een kansje waard. Maar een aanbeet bleef uit.. Ondertussen werd Barca weggetikt door Liverpool. Er spookte maar één ding door mijn hoofd. Als deze sessie maar niet eindigt net als Barca want er moesten karpers gevangen worden voor de promo film!

Het bleef lang stil en het vertrouwen om nog een vis te vangen ging langzaam toch echter verloren. Maar om 09:00 ging dan toch eindelijk een hengel! Een mooie run op de hengel van Ruben was het dan toch raak toen hij even op bezoek was bij mij. We stapten samen de boot in om de vis te drillen.

Met als resultaat een prachtige spiegel! Was dit een gelukstreffer of het begin van wat moois? Het vertrouwen ging in ieder geval van vrijwel nul naar 80. Ik ruilde mijn zig weer in voor een enkele bol omdat Ruben hierop een aanbeet had, als de vissen graag bollen willen dan kunnen ze dat krijgen ook. Ruben en ik visten run om run, dus de spanning bij mij was om te snijden. Nog geen uur later ging mijn rechter hengel die ik net vervangen had. Een twijfelachtige run en na een korte dril dacht ik vrijwel zeker van te zijn een brasem aan de haak te hebben maar het bleek toch echt een karper te zijn. Waarschijnlijk zijn de vissen nog niet op hun volle kracht door de weersomstandigheden. Na wat foto’s te hebben genomen mocht dit knappe rakkertje weer terug.

Met twee vissen in zo een korte tijd na een halve dag geen aanbeten was deze sessie toch zeker al geslaagd! Maar het leek of de karpers er wel zin in hadden. Niet al te lang later tegen de middag ging de hengel weer van Ruben met een volle run. Mooi! Want het was weer zijn beurt. Na een leuke dril schepte hij wederom een pracht spiegel.

Helaas hadden we niet veel vistijd meer nu de vissen vol aan het azen waren. Maar vlak voor het einde mocht ik toch echt weer. Wederom mijn rechter hengel op een FTB boillie! Heerlijke gevoel wanneer je om de vis vist en dan toch op je eigen hengels mag drillen!

Wat een knap exemplaar is dit toch! De vissen die we vingen zaten tussen de 10-14kg en ik kan niet wachten om deze beauty’s weer te mogen vangen op een kilotje of 20 over een paar jaar. Want of ik hier ooit terug kom spreekt voor zich. Al met al een sessie om niet te vergeten!

© 2018 - 2019 ftb-line | Karpervoer | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel